Főkép

Szerencsésnek mondhatom magam, mivel az együttes előző lemezét (Rûwâhîne) még 2017-ben hallottam, és átélhettem mindazt a revelációval felérő kultúrsokkot, amit okozott. Ezzel a találkozással nem ért véget a történet, hiszen a 2018-as Sziget Fesztiválon újra összefutottunk, ők fellépőként, én nézőként, így megnézhettem mire képesek a színpadon. Nem okoztak csalódást, ugyanolyan lehengerlőnek bizonyultak, mint a lemezen, zenéjükből áradt az energia, és valami olyan őserő, amivel csak nagyon ritkán szembesül a koncertre járó zenebarát. Esetemben igazából csak az tartott sokáig és okozott nehézséget, míg elfelejtettem mindazt, amit a „nyugati” zenével kapcsolatban megtanultam – vagyis nagyjából mindent, mert szerintem ez elengedhetetlen a maradéktalan befogadáshoz.

 

Előzetesen azt vártam az idei albumuktól, hogy az egyfajta délutáni istentiszteletként funkcionál majd, amit a muzsika szentélyében celebrálnak. Nem kellett csalatkoznom, mert a vallás továbbra sem hiányzik az Ifriqiyya Electrique produkciójából, csak gyorsan felejtsük is el, amit a hazai templomokban megszoktunk. Itt nem arról van szó, hogy a beavatott (pap) osztja az igét a híveknek, akik csendes befogadóként üldögélnek a helyükön, hanem egy közös cselekvésről, amihez egyaránt szükségeltetik az előadó és a közönséget elválasztó mesterséges akadályok (korlát, megemelt színpad) kiiktatása, és a két fél nyitottsága, kis túlzással áhítata, a gyógyítás, a megtisztulás együtt megélése – vagy valami ilyesmi.

 

Tunéziában ezt „banga” néven ismerik, és természetesen eredetileg nem tartalmaz elektromos hangszereket, ez már az együttes specialitása. Viszont úgy érzem, a lényeget sikerült megtartaniuk, és talán elsőre furán hangzik, de az elektromos gitár dacára ez még mindig évszázadokkal korábbi közösségi zene, ahol mindenki énekel, táncol, és a megfontolt ritmusok hatására révületbe, transzba esik, hogy aztán ebben a másállapotban megélje a közös zenélést.

 

Azt nem állítom, hogy otthon, a kényelmes karosszékben ülve, vagy az ágyban heverészve részesei leszünk ennek a rítusnak, de abban teljesen biztos vagyok, hogy az olyan szerzemények, mint a „Habeebee Hooa Jooani” fokozatosan gyorsuló és egyben magával ragadó tempója, vagy épp ellenkezőleg, a kimért egyenletességével ható „Mabbrooka” senkit nem hagynak nyugodtan. A zene fontos eleme az ének, legyen szó kántálásról vagy feleselésről, ugyanolyan elengedhetetlen, mint az elektromos gitár rockzenét idéző megszólalása, játékstílusa, ritmusa.

 

Az őrület éjszakája, magyarul ezt jelenti az album címe, és gyakorlatilag a korábban említett banga összejövetel befejezésére utal, amikor a szellem átveszi az irányítást a test felett (csak ne felejtsük el, hogy ezek az afrikai emberek mindezt másként fogják fel és képzelik el, mint mi). Náluk ez nem ördögi megszállottság, és nem is angyali feltöltekezés – de nem a misztérium pontos mibenlétéről szól az ajánlóm, hanem arról, hogy a kaotikus muzsika, a maga zabolázatlanságával, őrületével mégis megpendít valamit a nyugati kultúrkörben nevelkedett hallgatóban. Talán mégsem vagyunk annyira modernek, hogy csak úgy elmenjünk ősi ritmusok és énekszó mellett.

 

Ha lenne zenei bakancslistám, akkor biztosan felírnám rá, hogy szeretnék egyszer az életben részt venni Tunézia déli részén egy banga gyógyító-révülő zenélésben.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Habeebee Hooa Jooani, He Eh Lalla

2019-ben megjelent album (Glitterbeat)

Az együttes weboldala: https://www.ifriqiyya-electrique.org

 

 

A zenekar tagjai:

Yahya Chouchen – énke, tabla, tchektchekas, tánc

Fatma Chebbi – ének, tchektchekas

Tarek Soltan – ének, tabla, tchektchekas

Gianna Greco – basszusgitár, ének, video

François R. Cambuzat – gitár, ének, video, számítógép

 

Közreműködők:

Ali Chouchen – tangoora (Nafta Naghara, Moolay Nefta), mawwel (Moolay Nefta)

Abdelraouf Ehchaich – zookra  (Moulay Nefta)

Sofiane Kaddouri – gasba (Nefta Naghara)

Selma Chouchen, Raba Chouchen – ének (Wa salayt Alih)

Alex Bottalico – elektronika part 1, Galoo Sahara Laleet El Aeed, Part 2, Galoo Sahara Laleet El Aeed

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Mashee Kooka
  2. He Eh Lalla
  3. Beesmeellah Beedeet
  4. Moola Nefta
  5. Habeebee Hooa Jooani
  6. Nafta Naghara
  7. Danee Danee
  8. Wa Salaat Alih Hannabee Mohammad
  9. Mabbrooka

 

Bónusz szám (csak CD)

Galoo Sahara Laleet El Aeed